Munkavédelmi koordinációs tevékenység építkezésen
Az építkezéseken a munkavédelmi koordinátor összehangolja a munkáltatók és alvállalkozók tevékenységét a biztonságos munkavégzés érdekében
Az építési munkaterületeken, ahol általában több munkáltató munkavállalói, egy időben, különböző munkákat végeznek a megfelelő együttműködés érdekében különösen fontos a koordináció. Törvény is kötelezi a munkáltatókat munkavégzésük összehangolására.
Az építőipari biztonsági és egészségvédelmi koordinátor legfontosabb feladata, hogy az építési-kivitelezési munkán, térben és időben együtt dolgozók (alvállalkozók) tevékenységét munkabiztonság szempontjából összehangolja. Vállaljuk az építőipari tevékenység során a munkavédelmi koordinációs tevékenység elvégzését, és rendszeres munkavédelmi ellenőrzések megtartását.
Vegye fel velünk a kapcsolatot!
Miben tudunk még segíteni?
Kérdése van?
Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakoribb kérdéseket a munkavédelem és tűzvédelem témakörében.
A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek, cégeknek tűzvédelmi szabályzatot kell készítettniük, ha
- a munkavégzésben ötvennél több munkavállalót foglalkoztatnak,
- amennyiben van olyan helyiségük, amelynek befogadóképessége meghaladja az 50 főt
- 10 fő befogadóképességet meghaladó kereskedelmi szálláshelyet üzemeltetnek.
A tűzvédelmi szabályzat mellett tűzriadó tervet is kell készítettni:
- menekülésben korlátozott személyek elhelyezésére, ellátására, kezelésére, nevelésére, oktatására, gondozására, foglalkoztatására szolgáló rendeltetés esetén,
- oktatási intézmény esetén, ha annak megengedett maximális befogadóképessége meghaladja az 50 főt,
- ha a szabályzat készítésére kötelezett által üzemeltetett, bérelt vagy más jogcímen használt épület, épületrész tömegtartózkodás céljára szolgáló helyiséggel rendelkezik, vagy az épületrészben, épületben egyidejűleg 300-nál több fő tartózkodhat,
- 20-nál több férőhellyel rendelkező kereskedelmi szálláshely esetén,
- olyan épület, épületrész, szabadtér esetén, ahol 1000 kg vagy 1000 l mennyiséget meghaladó fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyag előállítása, feldolgozása, tárolása történik, és az anyag robbanásveszélyes állapotban fordulhat elő.
A Munkavédelmi törvény hatálya kiterjed minden szervezett munkavégzésre, függetlenül attól, hogy az milyen szervezeti vagy tulajdoni formában történik. Minden olyan esetben foglalkozni kell munkavédelemmel, amint legalább egy fő alkalmazottat foglalkoztat a cég.
A Munkavédelmi törvény előírásai szerint a munkavédelmi feladatok ellátásához megfelelő számú és végzettségű szakemberre van szükség, a cég tevékenységétől, veszélyességi osztályától vagy méretétől függően. A további információkért keressen bizalommal.
A munkavédelmi szabályzat megléte nem kötelező, de ajánlott. A Munkavédelmi törvény előírásai szerint mindenképp szabályozni kell írásban az egyéni védőeszközökre vonatkozó szabályokat, belső utasításokat, és az orvosi alkalmassági vizsgálatok rendjét.
Fontos tudni, hogy ha valaki mégis készített szabályzatot, azt be is kell tartani, amit a munkavédelmi hatóság ellenőrizhet. A szabályzat elkészítését minden esetben bízza szakemberre!
Igen, a munkavállaló munkába állásának első napjától biztosítani kell számára a feladatai ellátásához szükséges munkaruhát és egyéni védőeszközöket. Ennek hiányában a munkavállaló megtagadhatja a munkavégzést, csalódhat az új munkaadójában. Érdemes észben tartani, hogy munkaruha, egyéni védőeszköz mosható, tisztítható, ha nem sérült újra kiadható. Nem kötelező munkaerő váltás esetén mindig újat venni.
A munkavédelmi oktatást nem csak munkavédelmi szakember tarthatja, de az oktatási anyagot, tematikát mindenképpen szakembernek kell elkészítenie.
Munkavédelmi kockázatértékelést a munka, a tevékenység megkezdése előtt kell készíttetni, azaz csak úgy kezdhető el a munkavégzés, hogy tisztában vagyunk a munkavégzés veszélyeivel. Ezen felül kötelező minden indokolt esetben, ha a technológia, munkakörnyezet, mukaeszköz, vagy akár a munkavégzés megváltozik, és legalább 3 évenként újra elvégezni.
Igen, egy új gép beszerzése már indokolt esetnek minősül, amikor a munkáltatónak kötelessége új kockázatértékelést készíttetnie.
Amennyiben minden információ rendelkezésre áll, úgy a munkavédelmi dokumentációk elkészítése akár egy héten belül is megvalósulhat. Ne felejtsük el, hogy a vállalkozás elindításához, új telephely nyitásához hatósági engedélyek is szükségesek, amelyek ügymenete ennél hosszabb időt is igénybe vehet. Szükség esetén segítünk ezek beszerzésében, a hivatali ügyek intézésében.
A tűzoltó készülékek típusát nem, de oltási teljesítményét előírja jogszabály. A biztosított terület nagyságától, és az éghető anyag összetételétől függően kell meghatározni, hogy mekkora teljesítményű, milyen típusú tűzoltó készüléket szerezzünk be.
Igen, az üzemorvosi vizsgálat továbbra is kötelező marad, csak nem munkakörönként, feladatkörönként lett meghatározva hanem a munkavállalót ért expozíciók mentén. Érdemes figyelni arra, hogy az ágazati rendeletek és egyéb jogszabályok alapján előírt orvosi alkalmassági vizsgálatokra vonatkozó előírásokat továbbra is alkalmazni kell. Mindent egybevetve, továbbra is érdemes és szükséges a munkavállalókat üzemorvosi vizsgálatra küldeni, mert a munkáltatók objektív felelősségét ez a változás nem törli el és továbbra is az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit a munkáltatónak kell biztosítania.Mindemellett a foglalkozás-egészségügyi szolgálat feladatai nemcsak az orvosi rendelőben végzett tevékenységekre terjednek ki.